WO II, Brussel 10 aug 1940

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Rene
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 12:30

WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door Rene »

België – Frankrijk 1940
Mijn vader was touringcar chauffeur bij een bedrijf (WACO) in Noord-Holland dat vele buitenlandse reizen verzorgde in de 30-iger jaren.
Tijdens het uitbreken van de WO2 in mei 1940 waarin Nederland en België in korte tijd capituleerden, leek het “normale” leven zich weer enigszins te “herstellen” maar in Frankrijk woede de strijd nog voort tot in juni 1940.
Er gaat een verhaal dat mijn vader voor ca. 12 weken naar Frankrijk moest om te rijden.
Wat dit rijden inhield weet ik niet, hij kwam naderhand gelukkig weer ongedeerd thuis.
De kogel vlogen ons om de oren, was een uitspraak die ik me nog herinner.
Als je jong bent luister je niet zo heel erg naar die verhalen indertijd, maar nu mis ik wel een stuk familie geschiedenis die heel erg belangrijk en bepalend is geweest voor mijn ouders denk ik.
Er is ook nog een wonderlijk aandenken uit die tijd, of dat er mee te maken heeft weet ik niet.
Het betreft een fotolijst met de afbeelding van de Citadel in Dinant en achterop staat een aantekening met de vermelding:
Ter herinnering aan “Onze Tour De France”
Papa Kees
C. J. Blomhoff
Scheveningen.
Brussel 10 augustus 1940
Als er iemand is die hier iets ter opheldering kan vermelden, hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Rene, Nederland
Rene
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 12:30

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door Rene »

Jammer dat er nog niemand is die hier iets over kan zeggen.
Waarschijnlijk is het ook allemaal te lang geleden, of de informatie is verloren gegaan.
Het kan ook zijn dat de juiste persoon niet op deze site snuffelde.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door canadian2nd »

Het is inderdaad heel lang geleden Rene.
Weet ook dat op dit forum je niet IEDEREEN kan bereiken. Velen die het meegemaakt hebben zijn reeds overleden en ik betwijfel of er nog veel overlevers hier op dit forum bezig zijn.
Misschien kan je het best in de regio Brussel terecht voor vragen of bij de (vroegere) firma waar je vader voor reed.
Plaats eens die foto aub ?

met vele groeten en veel succes met je opzoekingen.

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door geert45 »

Het enige dat ik kan bijdragen. Mijn vader zaliger werd op 1 april 1940 opgeroepen om zijn normale dienstplicht te vervullen bij de Genie te Burcht, wanneer op 10 mei de oorlog uitbrak, was er paniek en men kon toch geen soldaten ten strijden sturen zonder opleiding. Zij werden verplicht naar Roeselare vervoerd met autobussen, al dan niet van het leger of opgeëist. Ik heb later een garagegist gekend die aan het transport als militair chauffeur deelnam. In Roeselare aangekomen was het daar een echte chaos. Van allerlei eenheden waren er soldaten die er bij elkaar kwamen. Na een dag en een nacht besloten de officieren hen naar Frankrijk over te brengen, weer met dezelfde transportmiddelen. Zij zouden daar een vlugge opleiding en bewapening krijgen. Maar dat bleek niet het geval te zijn. De Fransen beschouwden hen als deserteurs. Ze kregen nergens onderdak, eten dienden ze zelf te zoeken en ze trokken alsmaar verder Frankrijk in. Tot dat Frankrijk zich ook overgaf en er plots geen officieren meer waren, er stond niets anders op dan op eigen kracht huiswaarts te keren. Het enige dat hij nog overhad van het leger toen hij terug thuis kwam, was zijn militair zakboekje en zijn muts. Deze heb ik later terug gevonden in een doos met daarbij een armband van het verzet. Als ik dan nog een knaap was vertelde mijn vader mij dat ze echt dienden eten te stelen bij boeren etc., nog een reden dat de Fransen hen liever kwijt dan rijk waren. Zoals al werd aangehaald zullen er weinigen zijn die hierover nog kunnen getuigen, mijn vader zaliger zou nu 97 zijn geworden.
Groeten,
Geert
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door SignalH »

Rene,

Na de capitulatie van het Franse leger werden er door bepaalde instanties (bijvoorbeeld verschillende kranten) "expedities" naar Frankrijk georganiseerd om de aldaar "aangespoelde" Belgische soldaten op te halen. De juiste details weet ik niet, maar ik heb er verscheidene artikels over gelezen in de toenmalige kranten uit mijn collectie.
Wat kan kloppen met de datum van 10/08.

Dat van "de kogels die rond hun oren floten" zou ik dan ook eerder met een korrel zout nemen (zoals zovele zaken bij mondelinge overlevering).

Hopelijk lost dit al iets op van het mysterie.

Vriendelijke groeten,
Rene
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 12:30

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door Rene »

Ok, mensen allemaal bedankt voor jullie meedenken.
mvg,
Rene
Rene
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 12:30

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door Rene »

Beste mensen,
Via een ander forum, kom ik er achter dat ik bij jullie misschien wel verkeerd zit.
De stad Breda en omgeving met ca. 50.000 mensen moesten 12 mei 1940 hals over kop vluchten, wegens te verwachten oorlogsgeweld.
Tussen het Franse en Duitse leger in die buurt, echter zover kwam het niet.
De strijd was snel beslist in Nederland en België.
Intussen waren wel die 50.000 vluchtelingen via België zuidwaarts richting Frankrijk in vertrokken.
Er werd toen eind mei 1940, door een comité vanuit Breda, een repatrierings programma in werking gezet om al deze vluchtelingen weer huiswaarts te halen.
Dat repatriëren ging via autobussen en omgebouwde autobus-ambulances m.b.v. het Rode Kruis .
Dat waren moeizame en langdurige tochten en niet zonder gevaar!
Rene
Rene
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 12:30

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door Rene »

Beste Geert45,
Bedankt voor je waardevolle informatie.
Rene
Luc Van den Bergh
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2012 22:40
Locatie: Oostende - komende van Antwerpen - afkomstig van Malderen (Londerzeel)

Re: WO II, Brussel 10 aug 1940

Bericht door Luc Van den Bergh »

Het is ook zo dat, bijvoorbeeld, de scholen en opleidingscentra naar Frankrijk, met heel hun hebben en houden, werden gedirigeerd. Dit al vrij vroeg na de aanvang van de Duitse aanval 'Fall Gelb'. Daarvoor had men ook het nodige vervoer nodig. Zelfs na het einde van de, voor België, 18-daagse Veldtocht werden deze manschappen voor allerlei opdrachten ingezet en kwamen ze soms ook in de vuurlinies tussen Franse- en Duitse troepen terecht. Of kwamen onder vuur te liggen door bombardementen een aanvallen van bijvoorbeeld Stuka's. Ik veronderstel dat het Nederlandse Leger ook plannen hadden in de richting van Frankrijk... Ook al was de strijd daar na vijf dagen voorbij...
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”