Lijst oud-strijders opmaken

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

ensignyoshi
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2013 01:40

Lijst oud-strijders opmaken

Bericht door ensignyoshi »

Beste forumleden,

Ik ben een inwoner van het dorp Massenhoven (een deelgemeente van Zandhoven in de provincie Antwerpen). Al geruime tijd tracht ik een lijst aan te leggen van alle oud-strijders van beide wereldoorlogen die een link met mijn dorp Massenhoven hebben. Tot op heden ben ik al vrij goed gevorderd in deze lijst samen te stellen. Ik word daarin gehinderd door het feit dat het gemeentearchief – waaronder de bevolkingsregisters - van Massenhoven in 1940 door oorlogsomstandigheden vernietigd is. Ik ben volop bezig met het opvragen van militaire dossiers in Brussel en Evere.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met lijsten oud-strijders van een dorp, gemeente e.d. op te maken? Misschien dat jullie interessante tips, ervaringen … hebben?

Sommige militaire dossiers – al is het soms niet meer dan een kartonnetje – betreffende de Tweede Wereldoorlog begrijp ik niet zo goed. Er zijn gevallen dat een milicien in 1939 terug onder de wapens geroepen is, maar latere gegevens worden niet vermeld. Hebben deze dan niet meegedaan aan de achttiendaagse veldtocht? Dien ik deze ook als oud-strijders te rekenen? Wanneer spreken jullie van een oud-strijder? Ben ik correct te stellen dat wanneer er een dossier is, men deze persoon als oud-strijder kan rekenen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening
Alvast vriendelijk bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”