Munitiekisten: Belgisch interbellum?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
obersalz
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2012 21:52

Munitiekisten: Belgisch interbellum?

Bericht door obersalz »

Goedenavond verzamelaars,
Graag had ik jullie mening/advies over deze 2 munitiekistjes.
Op het ene (klein met ijzeren handgrepen op beide zijkanten -> laatste foto's) staat het jaartal 1932.
Op het andere (groter van formaat -> eerste foto's) staat een reeks nummers, zou wel eens van 1934 kunnen zijn.
Nu had ik graag geweten: Belgisch? Frans? Burger of militair?
Bram dacht voor het kleine kistje aan de Franse mortier 81 mm. Er zouden er wel niet veel in kunnen dan.

Graag jullie hulp.

Groeten,
Lieven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Munitiekisten: Belgisch interbellum?

Bericht door canadian2nd »

Wat afmetingen zouden makkelijk zijn Lieven.
Inderdaad (laatste foto's) voor de Franse 81 mm FA model 1932. Mortiergranaten - 30 stuks.
mvg
Jan
(helm goed toegekomen !)
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

Re: Munitiekisten: Belgisch interbellum?

Bericht door Krt »

De kleine kist is frans (uit 1940 als ik het goed zie) en bevatte 30 aandrijfpatronen en 84 aandrijfladingen voor het 81mm mortier Mle1932 (vooral gebruikt in de Maginot-linie) en dus niet de mortiergranaten zelf.
De grotere kist is belgisch abl na-oorlogs (jaren 40-50) en bevatte explosieve ladingen (genre tnt, maar de exacte inhoud ken ik niet). PN/PB = Poids net/Poids brut.

Greetz,
Krt
obersalz
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2012 21:52

Re: Munitiekisten: Belgisch interbellum?

Bericht door obersalz »

Bedankt Jan en Kurt voor jullie deskundige hulp!

De ABBL-groep op Facebook is wel leuk, maar voor het échte werk is men toch beter af op dit mooie forum!

Groeten,
Lieven
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”