Rijkswachtembleempje?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
dplwmr
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:49

Rijkswachtembleempje?

Bericht door dplwmr »

Ben erg benieuwd wie op dit forum de expert is op het gebied van Rijkswacht emblemen. Althans ik heb me laten vertellen dat op de bijgaande foto het een Belgisch Rijkswacht embleem betreft. Wie kan dit bevestigen (edoch ook ontkenning ervan wat leidt tot een juiste vaststelling is welkom)?
Info Springende Granaat Verkleind.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door Patric »

Rijkswachtgranaat op het laatste uniform (kraagspiegel, scheepje en hemd epaulette) zilverkleurige uitvoering is /was 37mm hoog en op het breedste van de vlam 14mm breed. Op de oude helm was de granaat 56mm hoog en op het breedste van de vlam 44mm (meer uitwaaierende vlam).
Ik dacht dat de grenadiers ook een gelijkende granaat (maar niet identiek) hadden op hun spiegels maar daar weet ik de afmetingen niet van.
mvg,
Patric
dplwmr
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:49

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door dplwmr »

Patric, ook bekend in welke periode dit embleempje gedragen werd? Een en ander zal ik nog nameten op het embleem zelf. Hartelijk dank voor je reactie!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door canadian2nd »

Hallo,
ik denk dat ik Patric hier moet tegenspreken ...
Hier voor- en achterkant van de Rijkswacht granaat die op de epauletten voor het hemd, de kraagspiegels voor het uniform en later op het schuitje werd gebruikt. Toen ik in 1975 toetrad tot de rijkswacht hadden wij dit embleem. Hoogte 37 mm - diameter bol : 12 mm - grootste diameter vlammen : 15 mm. 15 vlammen.
Mij lijkt het door jou getoonde exemplaar veel ouder. Ik twijfel ook dat het van de Belgische rijkswacht was.
De verschillen voor- en achterzijde zijn duidelijk denk ik ?
Ik zoek eens in mijn verzameling ...
mvg
Jan
Granaat voor.jpg
granaat achter.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door Patric »

Inderdaad Jan.
Daarom mijn opmerking dat het mogelijk een grenadiersgranaat kan zijn.
De sculptuur van de vlam is /was bij de Rijkswacht anders dan die op de getoonde foto.
Het verschil is duidelijk te zien tussen de eerste foto en jouw epaulette.
Het is wel zo dat de geborduurde granaten (officier en adjudanten) anders waren van vormgeving dan de zilverkleurige metalen exemplaren.

Maar eventueel eens kijken
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm waar een afbeelding staat van de kraagspiegel luitenant grenadiers.
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=854 voor een voorbeeld majoor bij de grenadiers.

mvg,
Patric
Laatst gewijzigd door Patric op 21 okt 2017 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door canadian2nd »

Ik denk dat het zelfs geen Belgische granaat is Patric. Italiaans of Frans ?
Nog nooit gezien en zeker geen Belgische rijkswacht .... denk ik.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
dplwmr
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:49

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door dplwmr »

Intussen heeft het embleempje al heel wat stof doen opwaaien. Ik had gehoopt er een beetje uit te zijn, maar niet dus. Het getoonde embleem van Jan is bekend bij me. Heb ik eveneens in de verzameling zitten, maar ben geen expert op het gebied van Rijkswacht emblemen. Het embleempje wat ik toonde is 18mm breed op de vlam en 37mm hoog. In Nederland wordt eveneens gezocht naar de oorsprong van het embleem en daar dachten we aanvankelijk aan een Marechaussee embleem gezien de vormgeving van de vlam. Echter met dit embleem ben ik in schouder- en kraagemblemen goed bekend. De oudste emblemen vanaf 1944 zitten in m'n verzameling en zijn niet vergelijkbaar. Het metaal is ook lichter in gewicht.

Het begint nu toch wel te intrigeren waar het vandaan komt. Ik kocht het in een kaveltje van verschillende emblemen en ken de historie ook niet.

Hartelijk dank overigens voor al jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Herman
dplwmr
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:49

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door dplwmr »

Hartelijk dank voor ieders bijdrage. Intussen is het verlossende woord gekomen van een stichting Marechausseesporen. Het betreft een embleempje geslagen in Engeland voor Nederlandse Marechaussees die daar verbleven tijdens de 2e wereldoorlog. Het is nu het 2e bekende exemplaar in een verzameling.

Met vriendelijke groet,

Herman
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rijkswachtembleempje?

Bericht door canadian2nd »

Dit lijkt me inderdaad een Koninklijke Marechaussee embleem Herman.
Even googelen leverde dit op :

http://bert-collect.com/?p=view&id=003c6f

De bijgaande foto van het embleem zegt denk ik genoeg.

mvg
Jan
Herschaalde kopie van Koninklijke Marechaussee gendarmeriekorps logo zilverkleurig.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”