grootvader in Kassel ?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2017 08:22

grootvader in Kassel ?

Bericht door Bertje »

Ondanks onze zoektocht via de site van kamp Vogelsang en een bezoek aan Gemünden/Schleiden, blijft enig spoor van onze grootvader ontbreken.
Via onze familie in Zuid-Frankrijk hebben we een foto van de man, die waarschijnlijk in Kassel 1962 is genomen. Gaston Gauthier heeft een lange
militaire dienst in het Belgisch leger, van 1920 (pupillenschool van het leger) tot zijn pensioen 01/10/1964. Volgens info Belgisch leger heeft hij
gewerkt met optische en meteorologische instrumenten klasse 2. Over zijn verblijfplaats is er heel veel onduidelijkheid. Zo zou hij volgens de Franse familietak, na zijn pensioen, gewoond hebben in "Münden". Nu blijken er veel varianten te bestaan van deze plaatsnaam. We zijn hoogstwaarschijnlijk foutief beginnen zoeken bij Gemünden, maar na de foto genomen in Kassel, zou het wel eens over Hann. Münden kunnen gaan.
Onze grootvader zou mogelijk een winkel in optische instrumenten gehad hebben en begin jaren '80 gestorven zijn.
Vandaar nu onze vraag : hoe gaan we verder met onze opzoekingen ?
Wie zou ons kunnen helpen ? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: grootvader in Kassel ?

Bericht door canadian2nd »

Hann Münden ligt dicht bij Kassel. Tijdens een "Ronde van de B.S.D." per fiets in de jaren '90 zijn wij er nog door gereden. We hebben dan Hann Münden aangedaan.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: grootvader in Kassel ?

Bericht door one_O_five »

Nabij Vogelsang is het Gemünd, Gemünden ligt half weg tussen Siegen en Kassel.
Vermits er sprake is van een Franse familietak houd ik eerder Hahn Münden over als mogelijke verblijfplaats.
In de streek rond Kassel komen veel Franse namen voor, hier zijn namelijk veel families die afstammen van Franse Hugenoten die destijds uit Frankrijk gevlucht zijn.
De geschiedenis hier van werd me verteld toen we met het ganse Eskadron op oefening neerstreken in de bossen rond Kelze, deelgemeente van Hofgeismar ten noorden van Kassel.
De toenmalige uitbater van het Landhotel Zum Jean Bonnet heeft ons toen verklaard hoe zijn zaak aan een Franse naam kwam.

Ik heb even de gegevens van Hahn.Münden opgezocht, misschien geen slecht idee om daar eens een mail naar toe te sturen.

Stadt Hann. Münden
Der Bürgermeister
Lotzestraße 2
Rathaus
D-34346 Hann. Münden

Telefon: 05541 / 75-0
Fax : 05541 / 75-400
E-Mail: Info@Hann.Muenden.de
Bertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2017 08:22

Re: grootvader in Kassel ?

Bericht door Bertje »

Dank voor de reacties ondertussen en de tips.
Gisteren heb ik gebeld met dienst in Hann. Münden. Een vriendelijke dame heeft me dhr. Schaefer als contactpersoon bij het archief doorgegeven, maar hij is met vakantie nu. Dus nog even afwachten. De naam Münden is qua variaties niet mis : voor Hann. Mûnden bestaan : Altmünden, Hedemünden en Neumünden als deelgemeenten. Ook Gemünd bij Schleiden (foutje in mijn eerste bericht) - Gemünden am Main (ruime omgeving Frankfurt am Main) - Gemünden Wohra (bij Marburg) en Gemünden in de Hunsrück.
We hopen nu op het beste vanuit Hann. Münden maar misschien is er toch nog iemand die zich opa Gauthier zou kunnen herinneren ...
Groetjes, Marleen en Bert
Bertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2017 08:22

Re: grootvader in Kassel OPGELOST !

Bericht door Bertje »

Goede avond,
Deze morgen hebben we via het kerkhofbeheer van Hann. Münden, eindelijk de oplossing voor dit raadsel gekregen. Opa Gauthier is op 15/10/1987 bijgezet op het kerkhof van Hann. Münden. Zijn graf is vorig jaar, spijtig genoeg, opgeruimd.
Onze zoektocht naar de laatste jaren van zijn leven kan nu pas beginnen.
Dank voor alle reacties via dit forum,
groetjes,
Bert en Marleen
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”