M1 helmen

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

M1 helmen

Bericht door Walesha »

Ik weet niet waar ik precies deze vraag moet stellen, dus daarom hier maar:

Ik bezit een aantal Belgische M1 helmen, als ik het goed heb, in België aangeduid met M51... nu, die helmen zijn gelijkend met de Amerikaanse M1 en dan nu de vraag: Nu zijn er sommigen die beweren dat de Belgische en de Amerikaanse versie identiek hetzelfde is, anderen spreken dat weer tegen... kan er hier iemand daarover uitsluitsel geven? (Het gaat wel om de buitenhelm, de verschillen met de binnenhelmen zijn duidelijk genoeg).
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M1 helmen

Bericht door canadian2nd »

Hi Walesha.
Ik denk ook dat de M51 het dichtst de M1 benadert. Alleszins de vroege uitvoeringen van begin de jaren '50. De randen ervan zijn identiek overgebogen als de U.S. M1 uit die tijd. Waarschijnlijk werden dezelfde matrijzen gebruikt ??
De latere helmen hadden niet zo'n sterk naar buiten geplooide randen als de vroege exemplaren.
In verschillende fora blijkt dat de Belgische M51 het meest trekt (buiten- als binnenhelm) op de U.S.M1, zelfs die van tijdens de oorlogsjaren.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: M1 helmen

Bericht door Walesha »

Een verschil in de randen? Dan moet ik ze eens met mekaar vergelijken of ik daar verschil in zie bij de helmen die ik heb liggen, er is dus een verschil tussen de eerste en de latere versies?
Het grote probleem is dat die buitenhelmen, zowel de Belgische als de Amerikaanse nergens enige markering hebben want dan was het meteen duidelijk geweest net als bij de binnenhelmen.
Ik heb wel een paar Amerikaanse binnenhelmen voor de M1 liggen en die passen perfect in de Belgische buitenhelm en vica-versa, dus ja, kunt maar volgen. :?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M1 helmen

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad de randen Walesha, en ook in de vorm van de bol.
Kijk maar naar de foto's.
De blauwe is een vroege M51 - de kaki een latere.
mvg
Jan
Herschaalde kopie van M51-1.jpg
M51-2.jpg
Herschaalde kopie van M51-3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: M1 helmen

Bericht door Walesha »

Dus als ik het goed begrijp is die blauwe identiek aan de Amerikaanse uit WO2 en de andere naoorlogs Belgisch fabricaat?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M1 helmen

Bericht door canadian2nd »

Ik denk wel dat de blauwe ook Belgisch fabricaat is, alhoewel ... je kunt het nergens aan zien. Alleen de chinstrap van de blauwe is identiek aan de U.S. M1 en anders dan de kaki helm. Deze heeft ook twee beweegbare bevestigings "loop" ipv de vaste van voor 1943. De U.S. helmen die geproduceerd werden vanaf oktober 1943 hadden dit ook al. Een verbetering aangezien de vaste "loops" de neiging hadden om te breken. De de scheidingslijn van de anti magnetische stalen rand zat tot en met 1944 langs de voorkant van de helm. Na 1944 hadden de producenten van de M1 helmen de keuze om zowel deze rand langs voor of langs achter van de helm te bevestigen (het scheidingslijntje dat je ziet).
Misschien is deze blauwe een U.S. productie van 1945 of kort erna ? Ik weet het ook niet.
mvg
Jan
Herschaalde kopie van DSCN1432.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1433.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1434.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1435.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1436.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1437.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1438.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: M1 helmen

Bericht door Walesha »

Tja, dat van dat naadje en die loops wist ik maar zo te zien is dit dus een discussie die nauwelijks ergens naartoe leidt. We kunnen dus wel een duidelijk onderscheid maken tussen de helm van voor 1943-1944 en na-oorlogse, die helmen hebben dus duidelijk geen verschil tussen US en BE.
Bon... dan kunnen die ex-ABL helmen perfect doorgaan voor Amerikaanse! :D

Bedankt man! :D
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M1 helmen

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad Walesha, maar de 2de wereldoorlog heeft geduurd tot 15 augustus 1945 hé !
Je kan een perfecte U.S. M1 in je bezit hebben die ook nog tijdens de 2de WO werd geproduceerd. Na 1944 hadden zoals eerder gezegd, de producenten de keuze om het naadje van de anti magnetische rand ofwel langs voor ofwel langs achter te bevestigen.
Wie weet zijn deze in jouw en mijn bezit met de sterk gebogen buitenrand, overblijfselen van de 2de WO ? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.
Je kan alles hierover terug vinden in het boek "G I Issue - Collector's Guide - U.S. Army European Theater of Operations" van Henri Paul Enjames - ISBN - 2-913903-87-8.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: M1 helmen

Bericht door Walesha »

Ja dat boek heb ik ook en ook een uitgebreid werk over de M1 helm maar dat gaat dan enkel over de Amerikaanse natuurlijk, over helmen die na de oorlog door andere landen werden gebruikt wordt uiteraard niet gesproken.
Ik heb intussen ook mijn helmen eens grondig bekeken en ze zijn zeker allemaal na-oorlogse. Sommige exemplaren kunnen doorgaan voor US WO2 afgaande op de flexibele loops die de Amerikaanse tegen het einde van WO2 ook hadden. :)
Maar ik zal dan wel even op zoek moeten gaan naar een passende kinriem want dewelke die aan mijn helmen hangen zijn het model dat in 1951-1952 in gebruik werd genomen. De eerste Belgen die deze helmen kregen waren de Koreavrijwilligers en dat waren dus uiteraard originele Amerikaanse, goed mogelijk dus dat de eerste helmen, bij de ABL aangeduid als M51 een tijdlang de originele Amerikaanse waren tot de eigen Belgische productie en bedeling begon. Dus is het simpel: een passende kinriem eraan en geen discussie meer mogelijk! :lol:

Btw: volgens de info in het boek: "The M1 helmet, a history of the M1 helmet in WW2" zou die blauwe van jou een originele Amerikaanse moeten zijn van na 1944. :roll:
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: M1 helmen

Bericht door The Bartman »

Het grootste verschil tussen M1 van WO2 en na-oorlogse is dat deze geproduceerd tijdens WO2 allen een nr. moeten hebben aan de binnenkant (ronding voorzijde).

Vb "77B" = Mc Cord "S" = Schlueter en alleen deze 2 produceerden de stalen buitenhelmen tijdens WO2.

Staat er géén nr. in de stalen helm in dan zijn ze na-oorlogse productie. Een ander is de binnenhelm die dubbel gestempeld kan zijn, nl de oorlogse stempel en nadien de na-oorlogse stempel tezamen in de binnenhelm.

Dan heb je nog enkele opmerkelijke veranderingen alle "post war" v.a. 1951 zoals de verfstructuur zand/silica (wo2 was kurk) - verfkleur OD319 light green tot 1960 & OD stalen clip aan de bale (de riemen van wo2 werden aan de bale vastgenaaid) vanaf 1961 is deze clip zwart van kleur tot 1973 en tot uit gebruikname in 1988 en vanaf 1973 met een "angled steel clip" tot einde 1988, dit zijn zowat de belangrijkste na-oorlogse kenmerken.

Nu is het perfect mogelijk dat men een oorlogse omgebouwd heeft met na-oorlogse onderdelen, doch dan nog moet je de nr. kunnen terugvinden op de ronding.

Wat betreft het gebruik in Korea denk ik dat men originele M1's gebruikte en niet de Belgische M51, aangezien de vastgenaaide kinriemen op de foto's van toen. Of misschien in beperkte oplage is mogelijk, doch ik denk dat men logistiek daar sneller bij de Amerikanen terechtkon, dan dat men van hier een helm zou opsturen. Misschien eens een ander topic waard want daar ben ik ook benieuwd naar.

Wat betreft de rand rond de helm gesloten "vooraan" vanaf juli 1941 tot oktober 1943 in RVS en "achter" vanaf november 1943 tot 1945 in Mangaam. en aardig om te weten de quick release buckle ( het clipje met het bolletje) vanaf juli 1944, in gebruik genomen omdat vele soldaten het leven lieten "gebroken nek en erger" wanneer de helm afgerukt werd.

En dan kunnen we nog allerhande minieme details opmerken aan de kinriemen, hun kleur, bales e.d. maar dan zitten we hier morgen nog :lol:

Uiteindelijk is de belangrijkste herkenning de nummer in de stalen helm. soms beter zichtbaar te maken met talk of de ronding nat maken.

Mvg, Bart
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”