Enfield - Brigade Piron

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Met de aankoop van een Willys Jeep van een sterfgeval, een aantal jaren geleden in het noorden van Frankrijk, ben ik in het bezit gekomen van een Lee Enfield. Er is mij door iemand die in het legermuseum werkt verteld dat deze weleens zou van de Brigade Piron kunnen en dit omdat het volledige geweer resten vertoont van kaki kleur. Deze persoon zei me dat de Enfields van de Brigade Piron volledig in camouflagekleur waren.
Kan iemand me dat bevestigen ? (of ontkennen)
Bedankt.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

Wil je ons daarvan eens enkele foto's - totaal en in detail - laten zien aub
Ik heb geen weet dat Lee Enfield geweren geschilderd werden en zeker niet door een volledige brigade als de Brigade Piron. Ik kan ook verkeerd zijn natuurlijk.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Foto's volgen
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Misschien heb ik mij wat verkeerd uitgedrukt ; niet het houtwerk werd in kaki geschilderd, maar wel alleen het metaal (buitenkant).
Hier enkele foto's (wapen is gedateerd 1918.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Nog een paar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

Hallo.
Je wapen is een S.M.L.E (Short Magazine Lee Enfield) een Mk III* uit 1918 gemaakt door B.S.A.
Inderdaad hangen er verfresten op.
Een bedenking echter :
Dergelijke wapens werden niet meer gebruikt door de Bde Piron.
Ik denk dat de Bde enkel Lee Enfields N° 4 werd toebedeeld, maar ik ben echter niet zeker.
Als ze met SMLE's werden uitgerust zullen het dan niet meer de wapens geweest zijn uit WO I denk ik maar ik kan me vergissen.
Er zijn foto's van Belgische militairen die aan de zijde van de Britten meevochten tijdens de bevrijding en erna maar ik betwijfel of ze nog SMLE's uit WO1 hadden.
Het geweer N° 1 (SMLE) werd geproduceerd door BSA tot in 1942. Het werd vervangen door het geweer Lee Enfield N° 4.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Volgens de persoon die werkt(e) in het legermuseum werkt zouden ze in de Brigade Piron ook de nr 1 uit WO1 gebruikt hebben.
Maar concreet heb ik daar geen bewijs van natuurlijk. Hij steunt op het feit van de kaki kleur.
Ik heb overal op het web al zitten zoeken maar niets gevonden dat uitsluitsel kan geven. Ook via de site Brigade-Piron, maar daar heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn mail. Moest u (of iemand anders van het forum) hieromtrent meer te weten komen hoor ik dat graag.
Dank
(Ik heb in mijn bezit ook een Nr 4 gedateerd 1943.)
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door Walesha »

Er ontgaat mij iets... wat is het nut om de loop van een geweer groen te schilderen en het houtwerk niet?
Ik kan me voorstellen dat het houtwerk heel wat meer reflectie heeft dan gezwart metaal?
Trouwens, door de hitte die een schot teweeg brengt , laat staan meerdere schoten gaat die verf er niet lang blijven opzitten vrees ik. :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

"wat is het nut om de loop van een geweer groen te schilderen en het houtwerk niet?"

bescherming tegen roest ... en de kwaliteit van verf niet onderschatten. Zo snel gaat die er ook niet vanaf.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

"Er ontgaat mij iets... wat is het nut om de loop van een geweer groen te schilderen en het houtwerk niet?"
Dat zou u moeten aan 'de mensen van toen' kunnen vragen, want dit is niet recentelijk gedaan, en weet er nog één (geschilderde dus) en met nog meer verf dan deze welke ik heb. Dus zullen ze waarschijnlijk toch ergens zo dienst gedaan hebben...
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door Walesha »

Ik vrees dat er niet veel "uit de tijd van toen" nog overblijven, laat staan die dit zouden weten, maar goed: ik zeg niet dat het niet kan met die geschilderde loop... ik vind het enkel vreemd dat het houtwerk niet mee werd geschilderd want dat lijkt me ergens onlogisch door het feit dat het hier blijkbaar om camouflage gaat.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

Eventjes gegoogeld.
Op alle foto's van de Bde Piron tijdens de BEVRIJDING zijn enkel Lee Enfield N°4 geweren te zien.
Enkel tijdens een mars in 1942 in Groot Brittannië zijn ze nog uitgerust met SMLE's - logisch want de N° 4 was nog niet in gebruik (laatste foto).
Dus : het KAN een wapen zijn die door de Bde Piron werd gebruikt tijdens de opleiding. Hoe dit dan in Frankrijk is beland ?
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door Stef »

Volgens mij is er helemaal geen link met de Brigade Piron

Groene verf op lee enfields komt wel vaker voor, het is een soort van beschermende laag.
Sommige bronnen geven aan dat het vooral voor in de tropen was maar daar ben ik niet zeker van.

zoektermen op google: lee enfield - green paint - protective paint ...
Fidelitas et Superbia
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door wolf »

Tijdens mijn opleiding para-commando in '70 hadden wij ook nog Lee Enfields waar we mee oefenden (koordepiste, hindernissenbaan, klimmen, gevechtszwemmer...) Ik heb er geen foto van maar er waren er toen nog "met hopen":-)
en ik weet ook niet welk model dat was.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

Dit zullen zeker N°4's geweest zijn wolf.
Toen ik in 1975 toetrad tot de rijkswacht was ons wapen de Lee Enfield N°4 Mk III - standaard wapen.
Verschillende malen gepicqueerd dus ... niet proper te krijgen.
En dan .... opent de gelederen ..... inspectie geweer .... Beste vriend, in uw loop groeien aardappelen .... 5 consignes.
Maar een zeer goed wapen. Ik heb er 7 in mijn verzameling : Britse, Canadese en eentje gemaakt door Stevens Savage uit de U.S. : U.S. Property.
De laatste werd opgedoken uit de Noordzee door een vriend die op de Seaking redder/duiker was en die in zijn vrije tijd ging wrakduiken.
Zat in een kist en was overvloedig gewikkeld in vet en vetpapier - ongelooflijk ! met zeer weinig schade.
Na 40 jaar in de kelder schiet dit ding nog. Ik plaats binnenkort enkele foto's.

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Ik kijk er naar uit om een paar foto's ervan te zien !
Toevallig geen foto van hoe het uit het water kwam ?
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door LEO »

BIJLAGEN
img067.jpg

Welk type wapen heb ik hier in handen ? Was in 1964. Mij is steeds gezegd dat het een Lee Enfield was.
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Ik kan geen foto zien.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door LEO »

Sorry, Ga naar topic "Rijkswachter in de moeilijke jaren" en tussen de foto's vindt je me wel als luchtmachter.
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

Luchtmachter, dan zal het waarschijnlijk een AFN geweest zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

3.6rs schreef:Luchtmachter, dan zal het waarschijnlijk een AFN geweest zijn.
Dit is een SAFN : Semi Automatic Fabrique Nationale.

Dit wapen werd met de Korea strijdmacht meegegeven.

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door 3.6rs »

canadian2nd schreef:
3.6rs schreef:Luchtmachter, dan zal het waarschijnlijk een AFN geweest zijn.
Dit is een SAFN : Semi Automatic Fabrique Nationale.

Dit wapen werd met de Korea strijdmacht meegegeven.

canadian
SAFN inderdaad, maar deze werd toch gewoon "de AFN" genoemd bij de luchtmacht ?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Enfield - Brigade Piron

Bericht door canadian2nd »

@ 3.6rs : hoe hij bij de luchtmacht genoemd werd weet ik niet maar dit is een FN49 oftewel een SAFN.

@ LEO : inderdaad een SAFN die je daar vast hebt Leo.

maar dit heeft niets meer met Lee Enfield te maken ....

mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”