Gevechtsrantsoenen

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Beste leden,

Heeft er iemand nog een volledig overzicht van de inhoud, per menu, van onze oude Belgische gevechtsrantsoenen? Behoudens vergissingen waren er een zevental menu's (A - G).
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door one_O_five »

Ik ben er niet helemaal zeker van maar ik dacht dat er op een bepaald ogenblik elf menu's waren.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Dag Frans,

Bedankt voor uw reactie. De heer Alzheimer slaat al wel eens toe bij mij dus het zo best kunnen dat er meer menu's waren. Het enige wat ik wel weet is dat onze ABL gevechtsrantsoenen die jij en ik gekend hebben op zeker moment vervangen geweest zijn door de gevechtsrantsoenen die door het Franse leger gebruikt worden met name de RCIR (Ration de Combat Individuelle Rechauffable) en die tot op heden nog steeds in gebruik zijn bij ons leger. Het jaar waarin die overschakeling gebeurd is weet ik echter niet. Er bestaan 14 RCIR menu's maar ook op dat vlak ben ik niet zeker of het Belgisch leger ze allemaal aankoopt. Blijkbaar is die omschakeling gebeurd omdat onze ABL gevechtsrantsoenen meer aan het Ministerie van Landsverdediging kostte dan de Franse RCIRS. Inhoudelijk bevat een Franse RCIR meer dan onze oude ABL gevechtsrantsoenen. Het grootste verschil is echter dat iedere Franse RCIR voorzien is van een soort wegwerp "Esbit" vuurtje dat je zelf in de juist vorm moet plooien. In mijn tijd was het Esbit vuurtje een onderdeel van de Korpsuitrusting. Om effe terug op het thema te komen van onze oude gevechtsrantsoenen... Wat ik mij nog herinner is dat ieder rantsoen de volgende vaste items bevatte : een pakje betonkoeken, een reep uitgebleekte pure chocolade, een pakje lucifers, een paar papieren servetten, zakje oploskoffie, zakje peper, zakje zout, een pakje suikerklontjes, 2 blikjes gecondenseerde melk. De volgende items zaten eveneens in ieder rantsoen maar kon qua smaak verschillen afhankelijk van het menu : confituur in tube, siroop voor drank, zakje snoep. Cornedbeef, lunch meat en volvet kaas vond je ook in sommige rantsoenen terug als toespijs. Als hoofdmenu herinner ik mij nog één van de volgende blikken : ravioli, cassoulet, stoofvlees / goulash ... Dat is zowat de enige herinnering die nog wazig door mijn hoofd zwerft... Voor wat betreft de Esbitblokjes ben ik niet zeker of ze een vast onderdeel van ieder gevechtsrantsoen waren of dat ze losstaand van de one in one werden meegegeven? Bij de nieuwe rantsoenen zijn de aanmaakblokjes sowieso een vast onderdeel van ieder rantsoen. Wat ik ook nog weet is dat onze oude rantsoenen een houdbaarheidsdatum hadden van zo'n 10 jaar. Als ze binnen deze periode niet verdeeld werden diende ze in de keukens opgebruikt te worden.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door mava105 »

Ik dacht dat er ook een eindje WC papier in zat. Heb eenmaal een 5in1 rantsoen gebruikt in 1967 (anno 1954)
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Dag Mava105,

Bedankt voor uw bijdrage. De papieren servetten waarnaar ik in mijn vorige reactie verwees hadden een multifunctionele taak. :lol: De reep pure chocolade, die niet enkel uitgeslagen maar bovendien keihard was kon je beter verwerken tot chocolademelk met behulp van de gecondenseerde melk. ;) Jij hebt deze delicatesse slechts één keer mogen proeven? :) Wij kregen ze geregeld bedeeld hetzij in mijn opleiding tijdens een bivak alsook later in mijn eenheid hetzij tijdens een oefening / maneuver hetzij als toespijs of verwerkt in één of ander gerecht in de refter / mess. Ik herinner mij nog het NATO maneuver Golden Crown in 88 waar onze veldkeuken ontplooid werd. Dag 1 lunch meat met rijst, dag 2 lunch meat met gekookte aardappelen en dag 3 lunch meat met puree. :lol:
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door one_O_five »

Ik had op tank liever die rantsoenen dan eten van de veldkeuken, dan waren we zeker dat er iets te eten was, de QM vond ons niet altijd terug.
De reden, eenvoudig, de MAN van de QM had geen radio, die vertrok naar de laatste door hem gekende plaats waar het Esk stond, was het Esk ondertussen verplaatst ...
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door larotje »

Hallo,

Volgens ons zijn de vroegste rantsoenen uit eind jaren 50 in 8 menu's, dit is zo tot in de jaren 80.

Bijlage foto's van de menu's 1975, 1977 is het menu duidelijk aangepast.

Heden zijn er meer, met de invoering van de Franse rantsoenen is er veel veranderd. Misschien kan een actieve militair hier een antwoord op geven.

Smakelijk eten :lol: , de bollekes zien er niet zo lekker meer uit en de gecondenseerde melk staat op ontploffen.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Dag larotje,

Wow wat een mooie, toegevoegde waarde aan dit topic. :) Ik kende deze rantsoenen vooral in de jaren 80. Inderdaad de bollekes zien er niet zo fris meer uit. :roll: Zelfs in mijn actieve tijd als je die blikjes gecondenseerde melk opende met de daarvoor voorziene blikopener zag je vaak al een beetje oxidatie onder het dekseltje van het blikje. :lol: Ik heb er tot toch nooit iets aan overgehouden. :D De inhoud van de Franse RCIRS, die heden bij ons leger in gebruik zijn, heb ik mijn bezit. Probleem is dat deze menu's om de x jaar van inhoud veranderen. Volgens de informatie die ik in mijn bezit heb zouden deze nieuwe rantsoenen ook maar een houdbaarheidsdatum hebben van +/- 2 jaar. Als ik jullie hiermee een plezier kan doen wil ik deze wel eens onder dit topic publiceren en zal ik ook proberen van het geheel wat te illustreren.

Alvast bedankt hiervoor larotje.

P.S. : ik heb nog een vraagje rond je reactie. Ik zal later vandaag even een PB sturen.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

RCIR - Ration de combat individuelle réchauffable

Deze gevechtsrantsoenen dekken de dagelijkse voedingsbehoefte van een strijder, wanneer de omstandigheden de normale voedselbedeling onmogelijk maken.
Maximale houdbaarheidsdatum : 2 jaar
Energieke waarde : 3200 kcal / 13380 kJ – eiwitten : 13% - vetten : 32% - koolhydraten: 55%.

Variëteiten : 14 verschillende menu’s :
- 7 menu’s zonder varkensvlees
- 4 menu’s kunnen eventueel koud geconsumeerd worden
- Paletten zijn opgebouwd uit een mengeling van dozen die 7 verschillende menu’s bevatten.
Gewicht : 1 500 g.
Afmetingen (mm) : 294 lengte, 149 breedte, 63 hoogte.

Specificaties :
- Bevat een verwarmingskit
- Waterdicht dankzij een special film als buitenverpakking
- Alle bestanddelen werden geanalyseerd en hun traceerbaarheid is verzekerd
- Aangepast aan de uitrusting van de strijder
- Rigide en robuste verpakking (bescherming tijdens het transport).

Samenstelling :

Menu Voorgerecht Hoofdgerecht A Hoofdgerecht B

1* Rillettes van tonijn |Tajine van kip |Tonijn - aardappelen
2* Rillettes van zalm |Zalm – rijst - groenten |Tajine van lam
3* Rillettes van makreel | Kip op Parijse wijze |Eend, olijven, aardappelen
4* Leverpastei gevogelte |Gebraden konijn |Koolvis, rijst, groenten
5* Tonijn in saus|Baskische kip |Calamares armoricaine
6* Sardines | Lam met flageolets|Kip met lentegroenten (1)
7* Makreel in saus |Lamsnavarin | Tonijnsla (1)
8 Eendenmousse |Baeckoffe |Varkensvlees met linzen
9 Terrine van hert |Cassoulet |Varkensvlees Creoolse wijze
10 Klassieke rillettes |Varkensvlees, groeten | Garbure
11 Terrine v/h woud |Varkensvlees, aardappelen |Worsten met kool
12 Paté puur varken |Sla van varkensvlees (1) | Paella
13 Terrine van haas |Kalfsvlees Marengo |Varkensvlees zuurzoet
14 Terinne van konijn |Worsten met linzen |Rundssla (1)

(*) menu zonder varkensvlees. (1) Kan warm of koud geconsumeerd worden. De hoofdgerechten zijn verpakt in blikken van 300 g.
De menu’s worden geregeld gewijzigd.

Aanvullende producten :

Koeken (gezouten – gesuikerd) 250 g
Instant soep
Smeerkaas of crème desert
Zakje karamellen 40 g
Chocoladereep 25 g
Ontbijtkit:
- Koffie
- Magere melk
- Chocoladedrink
- Suiker in poedervorm
Verwarmingskit:
- Wegwerp vuurtje
- Aanmaakblokjes (6)
- Lucifers
- Waterzuiveringstabletten (6)
- Afvalzakje
Energiereep
Fruitpasta / reep
Suiker in zakjes (4)
Chewing gum
Bonbons (menu met kaas) (4)
Pakje multifunctionele servetten (10)
RCIR_Menu_6a.jpg
RCIR_Esbit.jpg
RCIR_Esbit_inhoudb.png
RCIR_Klaar.jpg
RCIR_Inhoudb.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door canadian2nd »

Een menu N° 5 (komt niet voor in bovenstaand lijstje - dus waarschijnlijk al een wijziging), in zijn waterdichte verpakking.
Tortellini pur boeuf - salade orientale
Rillettes de saumon
en de hele andere zooi erbij ...

Nog eetbaar tot december van dit jaar.

mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Dag Jan,

Bedankt voor uw toevoeging aan dit thema. De menu's worden inderdaad om de x tijd gewijzigd. De informatie die ik in mijn vorige reactie verwerkt heb, is de meest recente van het Franse leger en is slechts ter informatie meegedeeld. In mijn persoonlijke documentatie heb ik ook de inhoud van de menu's van 2004, 1999 en 1995. Of de menu's effectief om de vier à vijf jaar gewijzigd worden moet ik nog eens op een of andere manier zien te achterhalen. Gezien de maximum houdbaarheidsdatum van twee jaar is zo'n systeem uiteraard haalbaar. Onze oude one in ones hadden een veel langere houdbaarheidsdatum vandaar vermoed ik dat de toemalige menu's raar of zelden of zelfs niet gewijzigd werden. Om een idee te geven in het Amerikaans leger worden de menu's zelfs jaarlijks aangepast. Bovendien hebben al heel wat NATO partners het traditionele "Esbit" vuurtje vervangen door een vlamvrije rantsoen verwarmer. Dit is een soort zak waarin zich een element bevindt. De zak moet tot aan de vullijn met water gevuld worden. Door een chemische reactie wordt het water verwarmd. Het verwarmingselement bevat een soort fijn magnesiummetaal poeder, een zeer fijne hoeveelheid ijzer een tafelzout. Deze zak is in staat om een menu met een gewicht van 226,8 g bij een temperatuur van 56°C in 12 minuten op te warmen en dit zonder zichtbare vlam. Om de chemische reactie te bewerkstelligen wordl een klein gedeelte water bijgevoegd waardoor het water stilaan zijn kooktemperatuur binnen het proces bereikt. Rantsoenen die van zo'n verwarmingselement gebruik kunnen maken zijn dan ook niet langer verpakt in blik maar in een soort zak. Deze zakken zijn op hun beurt dan in een rechthoekige kartonnen doos verpakt zodoende dat ze makkelijk in deze verwarmingszakken gestoken kunnen worden.


Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door canadian2nd »

Graag gedaan BPS10, maar de Franse pakken zijn toch 3 tot 3,5 jaar goed ?
van juli 2012 tot december 2015 = 3,5 jaar
Jouw pakket van april 2010 tot april 2013 = 3 jaar.
En ja, ik had al eens een uitzending gezien onlangs op Discovery Channel hoe ze in de U.S. die pakketten maken. Inderdaad wordt er geen vuurtje meer gestookt.
Mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Dag Jan,

De houdbaarheidsdatum van rantsoenen is in de meeste gevallen een indicatieve datum. Volgens de informatie die ik in mijn bezit heb van het Franse leger is het 2 jaar alhoewel ik dit persoonlijk betwijfel. Het één en ander is bovendien sterk afhankelijk van de conditionering en stockage van dergelijke rantsoenen. Ik heb van bijna iedere NATO partner minstens een rantsoen in mijn bezit. Ik heb op eigen risico een paar rantsoenen genuttigd die al een paar jaar over hun aangegeven vervaldatum heen waren. Prettig gestoord was ik al van bij mijn geboorte, ik licht niet op in het donker en voor de rest gaat alles nog vrij goed met mij ... dus ik denk dat die vervaldatums soms vrij relatief zijn. In mijn vorige reactie zijn om één of andere reden(en) een paar afbeeldingen verdwenen tijdens het versturen.
mre_verpakking_b.jpg
Gezien ik mijn vorig bericht niet meer kon aanpassen.. Sinds een paar jaar zit er in diverse NATO rantsoenen bovendien een zak om dranken te bereiden. Deze zak is voorzien van vullijnen afhankelijk van de hoeveelheid warm of koud water nodig om een bepaalde drank te bereiden.
MRE_zak_dranken.jpg
Mijn excuses ik weet dat dit niet ABL gerelateerd is. Ik wou slechts een vergelijk maken. Het is echter wel significant dat heel wat NATO partners afwijken van ingeblikt voedsel door gebruik te maken van andere conditionerings- en verpakkingsmiddelen en verwarmingselementen gebruiken die geen vlam afgeven of gebruik maken van open vuur wat tactisch gezien toch een hele vooruitgang is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door Walesha »

Welke rantsoenen de Belgen in de jaren 60 tot 80 hadden weet ik niet maar ik heb hier nog veel ABL rantsoenen liggen uit de jaren 90 die volgens de houdbaarheidsdatum al jaren vervallen zijn. Die zelfde gebruiken wij nu nog steeds op onze kampen bij de re-enactement en tot nu toe is er nog niemand ziek van geworden.
Een houdbaarheidsdatum is idd relatief, conserven (wat gevechtsrantsoenen eigenlijk zijn) verliezen een deel van de voedingswaarde en de vitamine als ze na datum worden genuttigd, daarom is het niet zo dat ze niet meer eetbaar zouden zijn. Zoals je zelf al zei: het hangt ervan af hoe je ze bewaard... droog, donker en koel.
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door hiems »

Twee zaken die ik mij nog herinner:
- er waren 2 soorten betonkoeken: gezouten en gesuikerd. Allebei echter even hard...
- heb ooit tijdens mijn kamp Cdo B een kleiner rantsoen gekregen. De doos was maar de helft van een normaal rantsoen (one - one). Je mocht niets van deze doos eten, behalve echt in noodgevallen en ze moest op het einde terug intact binnen gebracht worden. Je begrijpt de frustratie als de instructeur na het kamp zegt dat je alles mag houden of in de vuilbak mag gooien....
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door BPS10 »

Dag hiems,

Bedankt voor uw reactie. In de jaren 80 zat er maar één soort betonkoeken in die rantsoenen en die waren noch gezouten noch gesuikerd. Ze waren inderdaad wel vrij hard doch tevens vrij voedzaam. In die nieuwe rantsoenen, van Franse makelij, zit inderdaad een pakje koeken waarvan een deel gezouten en een deel gesuikerd is. Of er naast de standaard gevechtsrantsoenen nog andere of speciale rantsoenen in de militaire keten bestaan kan ik noch bevestigen noch tegenspreken. Het zou echter kunnen, zoals dat bij sommige NATO legers het geval is, dat er voor sommige eenheden of omstandigheden een speciaal rantsoen bestaat of zoiets als een overlevingsrantsoen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Para-Commando's, Special Forces, Piloten, etc.,.. Hierover heb ik echter geen enkele informatie in mijn bezit.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door Walesha »

Die zogenaamde "betonkoeken" ongeveer ter grote van een klassiek bierkaartje bestaan al heel lang niet meer... nu zitten er in de gevechtsrantsoenen twee pakjes koekjes in: één gezouten en één gesuikerd. Die koekjes, ook "crackers" genoemd kan je nu ook zelfs bij bvb de AS en andere campingwinkels kopen, dat zijn net dezelfde. Die zelfde koekjes zitten ook bij o.a. de Franse en Duitse gevechtsrantsoenen.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door eaw458 »

BPS10 schreef:Wat ik mij nog Wat ik ook nog weet is dat onze oude rantsoenen een houdbaarheidsdatum hadden van zo'n 10 jaar. Als ze binnen deze periode niet verdeeld werden diende ze in de keukens opgebruikt te worden.
Ja - voer voor de miliciens, zodat de beheerder de menagevergoeding kon opzij zetten om er dan voor de beroeps met kinderen goedkope communiefeestjes mee te organiseren, waar de miliciens van de bar nog eens voor niks mochten gaan garçon spelen in het weekend.

Honderd doosjes melk opendraaien in een inoxe bak, emmer water erbij, mixer er in en melk voor de hele hoop! Of een berg confituurtubes uitknijpen in een plastieken emmer. En 50l vieze limonade in een grote soepkastrol. Spaghettisaus voor het ganse bataljon met corned beef.

En dat was in 1993 in 'bourg :-)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Gevechtsrantsoenen

Bericht door larotje »

Hallo,

In verschillende musea zoals de Diest (Para-Cdo in de Citadel), Brasschaat (Koninginne Theater en Gun-Fire) en Charleroi (Chasseurs à Pied) staan ook rantsoenen of delen ervan tentoongesteld. Misschien ook hier nog suggesties welkom.

"Voer voor de miliciens" is een terechte benaming.

Mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”