Verdwenen ? militair dossier van grootvader + opeising door Duitsers

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
CESSE
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2015 22:13

Verdwenen ? militair dossier van grootvader + opeising door Duitsers

Bericht door CESSE »

Mijn grootvader, Josephus- Remi De Strooper, geboren 28-03-1896 in Meldert (O-Vl) werd opgeëist door de Duitsers van oktober 1916 tot mei 1918 (hij verbleef in Wassigny in ZAB 19). In 1920 schreef hij vanuit een kazerne in Hasselt (wellicht Dusart) een brief naar de griffier van de rechtbank voor oorlogsschade. Hij verbleef er, volgens de hoofding van de brief, in het 11de Regiment de Ligne in het 3de Bataillon , 10de Compagnie. Ik ben nog steeds op zoek naar zijn militair dossier. Ik deed al tweemaal navraag bij het Koninklijk Legermuseum en Xavier Van Tilborg. Het dossier is niet te vinden.
Mijn vragen:
-Waar kan ik concrete informatie vinden over het Zivil Arbeitsbataljon 19 in Wassigny ? Ik las al het boek van Dirk Meert "Aalstenaars als slaven weggevoerd" en "Faluintjes 1914-1918". In de beide boeken komt de naam van mijn grootvader niet voor.
-Zijn er in het noorden van Frankrijk nog sporen van die ZAB die het bezoeken waard zijn ?
-Ik had ook graag geweten wat de lotgevallen waren van mijn grootvader nadat hij terug kwam van Frankrijk. Was hij betrokken bij de bezetting van het Rijnland ? Kan iemand mij een tip geven waar ik eventueel het militair dossier nog zou kunnen gaan zoeken ?

Dank bij voorbaat
C. Esselens
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verdwenen ? militair dossier van grootvader + opeising door Duitsers

Bericht door Exjager »

Beste,

lees eens : http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=76&t=232

Wie weet kan dit je wel verder helpen.

Trouwens, welkom op het forum hier ;)

MvG
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”