Oorlogsmiserie?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Oorlogsmiserie?

Bericht door Michel Mol »

Mijn grootvader werd geboren in december 1900. Toen in 1914 de eerste wereldoorlog was hij dus te klein om te gaan vechten. Later in 1943 tijdens de Duitse bezetting van België kreeg hij een marsbevel om tewerkgesteld te worden, vermoedelijk in Duitsland. Daar hij een weduwnaar was met 4 opgroeiende kinderen, zag hij dit niet zitten en liet door een bevriend tandarts al zijn tanden trekken. Hij werd inderdaad afgekeurd...... omdat hij te klein was!!! Later na zijn dood, bij het opruimen van de persoonlijke spullen, zijn we tot de ontdekking gekomen dat de man tijdens WO2 vluchtelingen herbergde en actief lid was van het verzet. Waar de bewijzende documenten zijn weet ik niet, maar de verkregen medaille werd overhandigt aan zijn toen nog levende broer. Komt er nog eens bij dat de man steeds een gloeiende hekel heeft gehad aan alles wat militair was (inclusief zijn schoonzoon, mijn vader) en nooit praatte over die periode.
Re-enactment is keeping history alive!!
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”