Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Elias
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2014 21:59

Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door Elias »

Hier wil ik eventjes iets neerpennen waar ik al enkele maanden mee inzit... :oops:

Naar aanloop van, en hoogstwaarschijnlijk ook tijdens en na de herdenkings-periode van de Eerste Wereldoorlog
zijn en zullen er een enorm gevarieerd aanbod van boeken, tijdschriften enz. aangeboden worden.

En heel vaak denk ik, "wow, dat zal interessant zijn" of "die moet ik zeker hebben". Een gedachte
die bij velen onder ons haast wel wekelijks opkomt.

Maar waar stopt het? Hoeveel boeken worden er jaarlijks niet zo uit gegeven? Tientallen? Honderden?

Hoe maak je best een goeie keuze want natuurlijk valt er niet te ontkennen dat er vaak wel nieuwe details
en gegevens in staan die er in oudere versies en boeken nog niet stonden.
(en hoeveel of wat van die nieuwe details 100 jaar later zijn eigenlijk correct? -lees: niet sensatiebelust (her) uitgevonden-


Want in principe zijn vele boeken samenvattingen van andere boeken die vaak op zich zelf een samenvatting
zijn van nog andere of misschien zelfs dezelfde boeken.

Wat foto boeken betreft, nieuwe gevonden of herontwikkelde foto's zijn altijd interessant, maar de oude foto's
staan er ook altijd tussen zodat je oudere collectie boeken eigenlijk bijna altijd waardeloos papier worden.

Het frustreerd me wel eigenlijk... Zijn er mensen die dit herkennen, en hoe pakken jullie dit aan? :)

ps: logischerwijs zal dit voor de Tweede Wereldoorlog helaas natuurlijk niet anders zijn.. :(
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door larotje »

Hallo,

Eindelijk nog eens een wakker iemand. Je moet denken dat onze hedendaagse maatschappij op commerce draait. Natuurlijk is er de komende jaren een opkomst van nieuwe boeken want niet iedereen wil vergeelde uit elkaar vallende originele exemplaren. Van een nieuw boek krijg je tenminste geen vuile handen. :lol:

Vooral fouten uit vorige boeken die letterlijk gekopieerd worden en uiteindelijk de waarheid worden. Dus wees waakzaam! En lees kritisch.

Mvg,
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door one_O_five »

Goed opgemerkt, mijn boeken stammen uit de jaren 80 - 90, de laatste dertig jaar bijna geen nieuwe gekocht.
Af en toe vind ik nog wel eens iets in een kringloopwinkel of zo maar de meeste lectuur is tegenwoordig wel online te vinden als PDF.
yoeri
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2013 16:22

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door yoeri »

ik koop bijna altijd oudere boeken.
en gezien de toevloed van boeken dit jaar heb ik me voorgenomen er dit jaar geen aan te schaffen.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door piot1940 »

't ja, ik probeer er geen te kopen maar dat gaat me niet lukken.
Ik heb dan toch iets om 's morgens en 's avonds bij een kop thee met de kat op schoot in rond te neuzen :lol:

cheers, Jean
yoeri
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2013 16:22

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door yoeri »

heb hier nog genoeg liggen om in rond te neuzen :)
is eerder met de herder aan de voeten , voor de schoot is die iets te zwaar :mrgreen:
Elias
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2014 21:59

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door Elias »

Toch wel leuke reacties allemaal. :D

Ik vind het heerlijk om zo'n boek te lezen voor het slapen gaan. Lekker wat informatie opdoen om het
dan een goed nachtje te laten verwerken.

Een hond heb ik ook wel, maar dan niet in huis. :p Mijnen zwarte labrador, is meer een buitenbeest maar
dat deert hem niet, in tegendeel :lol: :mrgreen: 8-)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door georges-cdl »

Ik koop meestal mijn boeken tweedehands via "abebooks".

Voor de nieuwe boeken kijk ik altijd naar de bibliografie.
De referenties geven een idee van de opzoekingen, dus de kwaliteit.
Ik koop er dus weinig maar het zijn mijn "referentieboeken" !
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nieuwe informatieve boeken... Waar stopt het??

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik ben ook geneigd om te zeggen, kijk naar het bronnenmateriaal. Indien daarin enkel andere bestaande werken opgenomen zijn, moet men ervoor opletten dat eerdere misvattingen niet overgenomen werden. Het is uiteraard beter om terug te grijpen naar de originele bronnen (voor wat België betreft, biedt het Moskou-archief op vele vlakken nieuwe (grote en/of kleine) inzichten). Indien er teveel bronnen opgenomen zijn, kan je je wel de vraag stellen of de auteur al die bronnen eigenhandig doorgenomen heeft of bronnen van een andere auteur klakkeloos overgenomen heeft.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”