Veldflessen...militair?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Veldflessen...militair?

Bericht door popo_fireman »

Heren,

Enkele veldflessen die ik totaal niet kan plaatsen qua periode of nationaliteit...laat staan dat ze militair zouden zijn...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter info: nergens een stempel te vinden, alleen het merk van de drukknoppen...


Kan iemand me verder helpen aub :?:

Alvast bedankt!

Groeten,
popo_fireman
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door Paddy »

Heb net dezelfde, sommigen zeggen Civiele Bescherming anderen Scouts maar ze zijn zeker niet ABBL :(
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door canadian2nd »

Lijken me replica's voor re-enactors. Waar heb je ze vandaan ?
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door popo_fireman »

Civiele Bescherming zou best wel eens kunnen uiteindelijk!!!
Ze komen uit een stock die "minstens" van begin jaren '50 (of nog vroeger) moet stammen.
Meer bepaald uit een brandweerkazerne, waar men indertijd renovatiewerken heeft doorgevoerd.

Replica's zijn het zeker niet, daar ik ze uit een wel héél betrouwbare bron ontvangen heb...Ik werk er trouwens zelf nu :)

Thx voor de info, ik zal alvast mijn oor ook eens te luisteren leggen bij oud-collega's...

Groeten,
popo_fireman
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door 3.6rs »

Ik ben geneigd om canadian2nd gelijk te geven : replica's dus.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door Walesha »

Militair zijn ze in geen geval hoewel ze lijken op Britse veldflessen, maar ik denk eender aan veldflessen die lang geleden gebruikt werden door de Scouts, Chiro en ander jeugdbewegingen. Het Belgische leger was na WO2 Brits geïnspireerd, zo ook de jeugdbewegingen. Deze die je toont hebben nog kurken stoppen, ik had er vroeger eentje in de aard die er erg op lijkt maar met een schroefdop... het zijn hoe dan ook wel leuke hebbedingetjes hoor. :D
Niet vergeten dat in het begin de jeugdbeweging wel militair geschoeid was... uniform, tucht en discipline... toen niet zomaar een hoopje allegaartje zoals je nu tegenwoordig soms tegenkomt.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door canadian2nd »

popo_fireman schreef:Civiele Bescherming zou best wel eens kunnen uiteindelijk!!!
Ze komen uit een stock die "minstens" van begin jaren '50 (of nog vroeger) moet stammen.
Meer bepaald uit een brandweerkazerne, waar men indertijd renovatiewerken heeft doorgevoerd.

Dit zal wel de juiste verklaring zijn. Ze lijken in ieder geval op de militaire veldflessen van voor WO II (leger en rijkswacht)
Het kettinkje dat de stop verbindt met de rest van de fles lijkt op het soort wat gebruikt werd op de Amerikaanse veldflessen.
Private aanmaak voor de brandweer zal wel kloppen. Ze zien er trouwens heel goed gemaakt uit ook.
mvg
canadian
Laatst gewijzigd door canadian2nd op 21 nov 2015 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
3.6rs
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 nov 2015 08:13

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door 3.6rs »

Aan het kettinkje aan de dop en het alu waar de kurk in steekt kan je zien dat dit niet zo oud is.
Mijn bescheiden mening.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door larotje »

Hallo Popo,

Lang geleden, civiele bescherming houd wel steek. Militair zijn ze zeker niet alhoewel ze het genre van Belgische model 1896 veldflessen zijn maar dan zonder het knoopsgat leertje. Wij gaan ervan uit dat het wel Belgische producties zijn. Neen het zijn geen replica's, lijken helemaal niet op Engelse veldflessen en kunnen vanwege de iets grotere vorm ook niet voor re-enacters dienen.

Wat het wel zou kunnen zijn is Rode Kruis, zie bijgevoegde foto's alhoewel die op de foto's een schroefdop hebben. Foto's Rode Kruis van Izegem.

Mvg,

:lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door larotje »

foto 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door stefan »

Van mijn pa horen zeggen dat dergelijke veldflessen te koop waren op de burgerlijke markt. Hij heeft zelf dergelijke veldflessen gehad.
Ze werden o.a. door jeugdbewegingen (Scouts...) gebruikt of door mensen die aan kamperen of buitensport deden.
VG
S
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Veldflessen...militair?

Bericht door stefan »

Vergeten te zeggen : Mijn pa is 89 en als hij spreekt over te koop op de burgerlijke markt dan bedoelt hij vooroorlogs.
Idem wat Duitse veldflessen betreft met de bekende aluminium kroes. Die was vooroorlogs ook verkrijgbaar in de handel.
VG
S
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”