Collaboratie

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jürgen
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:35

Collaboratie

Bericht door Jürgen »

Hallo,

ik heb waarschijnlijk een vervelende vraag, maar weet niet waar ik anders terecht kan.
Mijn grootvader is nu 3 jaar geleden overleden. Zijn oorlogsverleden ( wo2 ) was niet echt om fier op te zijn.
Kortweg gezegd het was een " zwarte ".
Hij was afkomstig uit Kalken ( deelgemeente van Wetteren ) en was blijkbaar ingelijfd in één of andere collaboratiemilieu.
Veel heeft hij nooit verteld over verleden. Het enige wat we wel weten, is dat hij gehuwd is met mijn grootmoeder een Poolse vrouw, welke hij had leren kennen in een gevangenenkamp.
Het was ergens in het grensgebied Polen-Duitsland. Ik heb mijn grootmoeder altijd horen vertellen dat ze samen met haar vriendin uit de bioscoop was gehaald tijdens een inval van de SS.
De laatste jaren zijn we er wijzer op geworden en wat bleek: mijn grootvader was iemand welke als " zwarte politieagent met een hond " de transporten begeleidde vanuit de Dossinkazerne in Mechelen.
Dus nogmaals niet fier om op te zijn. Maar ja wat kan ik er aan doen. Tijdens deze periode is hij wettelijk gehuwd geweest met een Duits gezinde vrouw en heeft hij geleefd onder een schuil naam. De naam ontglipt me maar kan ik altijd terug vinden. Dit huwelijk is ontbonden geraakt waarna hij met mijn grootmoeder is gehuwd. Hoe raar het ook mag klinken deze had hij leren kennen in het kamp...als bewaker?
Na de oorlog is hij door de Belgische rechtbank tot een gevangenisstraf met dwangarbeid veroordeeld. Deze moet mogelijk omgezet geweest zijn, want hij is later samen met mijn grootmoeder naar Hasselt verhuisd om te gaan werken in de koolmijnen. Maakte dit deel uit van de straf ... ik weet het niet.
Later zijn ze dan opnieuw verhuisd.
Uit dit huwelijk zijn mijn nonkel en moeder geboren.
Doch sinds vorig jaar is het enkel nog mijn moeder die leeft. Dus zij is nog de enige die eerste in bloedverwantschap is.
Zij heeft echter nooit willen weten wat er vroeger gebeurd is met haar ouders.
Nu zien jullie het al aankomen...ik wil dus alles weten over hun verleden tijdens WO2 en over zijn gerechtelijk verleden als collaborateur.
Is er voor mij de mogelijkheid om dit ergens te weten te komen.

Ik weet dat dit verhaal waarschijnlijk ongeloofwaardig klinkt, maar toch is het zo.
Spijtig genoeg heeft hun verleden altijd een schaduw geworpen in onze familie. Er werd en mocht nooit over gesproken worden en deed vele familiebanden breken.


Mvg,
Jürgen
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Collaboratie

Bericht door jef »

Beste jurgen,
Ik kan best begrijpen dat je niet fier bent met het verleden. Wat gebeurt is, is nu eenmaal gebeurt. Jij hoeft je echter niet te schamen. Ik hoop dat je alles kunt achterhalen en wens je veel sterkte.
Jef
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Collaboratie

Bericht door Bram1940 »

Beste Jürgen,

Je kan je best wenden tot het College van Procureurs-generaal.

Zie link hieronder http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 24&LANG=nl

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Collaboratie

Bericht door one_O_five »

Ik had het geluk een ex Vlaamse SS man voor mijn camera te krijgen en een interview af te nemen, het onderwerp is me dus niet vreemd.
Geschiedenis kan niet veranderd worden en nu na meer dan een halve eeuw is het kleingeestig over de "verkeerde" zaken in de geschiedenis te zwijgen.
Het thema heeft wel in het geheel niets te maken met het Belgisch leger en past dus niet in dit forum maar toch wens ik U succes met Uw opzoekingen.
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”