Foto's militaire aansluitingen

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:49
Locatie: Kaulille

Foto's militaire aansluitingen

Bericht door Bibke »

Goede middag,

Een speciaal vraagje. Zoals sommigen onder jullie weten, houd ik me bezig met treinen.
De website van mijn vereniging: http://www.pfttsp.be/
De website over onze spoorlijn (de mooiste van België): http://www.cfbocq.be/
Deze laatste was lange tijd van strategisch belang voor Defensie, vandaar dat we er pas vanaf 1992 over konden beschikken.
BTW: Hermann Göring heeft er nog enige tijd verbleven in de tunnel van Yvoir en Hitler heeft er ook een nacht verbleven.
In de tunnel van Spontin was een trein gestationeerd met Kerosine voor de Messerschmitt vliegtuigen op Florennes en toen het verzet het aan de weet gekomen waren hebben ze samen met de cheminots een wagon geprepareerd door explosieven op de buffers aan te brengen en deze op te duwen tot waar de spoorlijn naar beneden gaat. De wagon is op de trein in de tunnel gebotst en het heeft daar in de tunnel bijna een week gebrand. De sporen zijn nu nog merkbaar.

Nu de vraag:
Het TSP heeft de grootste privé collectie trein materieel van Europa en dat zonder enige subsidie. Maar om dat te bekostigen worden er boeken geschreven. Eén van onze leden (Wim De Ridder) is bezig met het schrijven van een boek over de Belgische militaire spoorwegaansluitingen. Van de meeste heeft hij voldoende en goede foto's maar er zijn er waar hij geen enkele van heeft. Ik heb hem me zijn wensen laten mailen en hij schrijft dit:

Dag Freddy, Voor het boek over de militaire spoorlijnen ben ik nog op zoek naar foto's van een aantal locaties. Hierop moeten geen treinen staan, een foto waarop het spoor te zien is volstaat. Wat de vliegvelden betreft gaat het om Florennes, Evere, Chièvres en Beauvechain. Andere locaties waarvan ik niets gevonden heb zijn Houthulst, Gembloux, Etterbeek, de Antwerpse forten, Berlaar, Mons en Ghlin.

Kunnen jullie ons foto's van die locaties te bezorgen of ons gegevens overmaken waar of bij wie we zulke foto's kunnen krijgen?
Alvast bedankt,
MVG, Freddy alias Bibke
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”