Militair dossier luitenant De Croocq

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

Hallo iedereen,

Ik ben een 17-jarige student en maak een eindwerk over een ex-luitenant uit het Belgisch Leger. Deze ex-luitenant, Maurice De Croocq genaamd, deed in 1934 zijn verplichte legerdienst. Vervolgens bleef hij in het leger, en werd in 1938 ingelijfd in het korps der officieren als onderluitenant. Na de Achttiendaagse Veldtocht werd hij voor iets meer dan een jaar krijgsgevangene, en doorliep verschillende oflags. In '43 sloot hij zich officieel aan bij het Geheim Leger, en werd leider van het GL district Oudenaarde. Hij werd dan ook als luitenant benoemd. Na de bevrijding diende hij nog Brigade Yser, en in '46 ging hij weg bij het leger door - naar eigen zeggen - medische redenen.

Al reeds heb ik zijn dossier van het Geheim Leger doorgenomen, net als zijn krijgsgevangenkaart. Uiteraard is het ook van zeer groot belang zijn militair dossier in te kunnen kijken. Ik heb Evere en het Legermuseum al herhaaldelijk gecontacteerd, maar deze twee leken in eerste instantie me naar mekaar door te sturen. Van Tilborg stuurde me dan dat ik niet bij hem moest zijn, maar bij de historische dienst van het leger. Dat blijkt niet dezelfde dienst te zijn waar Van Tilborg werkzaam is. Het mailadres dat ik zou moeten contacteren zou info.cdh@QET.be zijn. Telkens als ik daarnaar stuur krijg ik echter een foutmelding dat dit niet meer bestaat. Ik belde dan ook eens naar het nummer 02/701.43.31. Daar bleek dan iemand op te nemen die enkel Frans sprak, en laat dit nu een zeer moeilijke taal voor mij zijn.

Weet er iemand wie ik zou moeten contacteren voor dit militaire dossier? Of is er een ander mailadres dat ik ondertussen kan contacteren?

Met vriendelijke groet,