Militair dossier luitenant De Croocq

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

Hallo iedereen,

Ik ben een 17-jarige student en maak een eindwerk over een ex-luitenant uit het Belgisch Leger. Deze ex-luitenant, Maurice De Croocq genaamd, deed in 1934 zijn verplichte legerdienst. Vervolgens bleef hij in het leger, en werd in 1938 ingelijfd in het korps der officieren als onderluitenant. Na de Achttiendaagse Veldtocht werd hij voor iets meer dan een jaar krijgsgevangene, en doorliep verschillende oflags. In '43 sloot hij zich officieel aan bij het Geheim Leger, en werd leider van het GL district Oudenaarde. Hij werd dan ook als luitenant benoemd. Na de bevrijding diende hij nog Brigade Yser, en in '46 ging hij weg bij het leger door - naar eigen zeggen - medische redenen.

Al reeds heb ik zijn dossier van het Geheim Leger doorgenomen, net als zijn krijgsgevangenkaart. Uiteraard is het ook van zeer groot belang zijn militair dossier in te kunnen kijken. Ik heb Evere en het Legermuseum al herhaaldelijk gecontacteerd, maar deze twee leken in eerste instantie me naar mekaar door te sturen. Van Tilborg stuurde me dan dat ik niet bij hem moest zijn, maar bij de historische dienst van het leger. Dat blijkt niet dezelfde dienst te zijn waar Van Tilborg werkzaam is. Het mailadres dat ik zou moeten contacteren zou info.cdh@QET.be zijn. Telkens als ik daarnaar stuur krijg ik echter een foutmelding dat dit niet meer bestaat. Ik belde dan ook eens naar het nummer 02/701.43.31. Daar bleek dan iemand op te nemen die enkel Frans sprak, en laat dit nu een zeer moeilijke taal voor mij zijn.

Weet er iemand wie ik zou moeten contacteren voor dit militaire dossier? Of is er een ander mailadres dat ik ondertussen kan contacteren?

Met vriendelijke groet,

Mathieu Verstichel
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Paddy »

Hallo Mathieu,

Centrum voor Historische Documentatie (CHD) van de Krijgsmacht
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat 1
1140 Evere


Tel : + 32 (0)2 701.43.25
Fax : + 32 (0)2 701.33.50
contacteer ons

Opdracht

De opdracht van het Centrum is tweevoudig.

De eerste bestaat erin alle documenten die betrekking hebben op de geschiedenis van de Belgische Krijgsmacht sinds 1 september 1939 (mobilisatie) te bewaren.

Een tweede opdracht van de Centrum is deze documenten toegankelijk te maken voor derden (militairen en burgers).

Belangrijkste archieffondsen

archief m.b.t. WO II (regimentsarchieven, archief Geheim Leger, ...);
archief van het Kabinet vanLandsverdediging (1940-1987);
archief m.b.t. buitenlandse operaties en humanitaire interventies (Korea, Congo, Ruanda, Somalië, ex-Joegoslavië, Afghanistan, Libanon);
jaarlijkse activiteitenverslagen (sedert 1960);
persoonlijke dossiers van officieren (met geboortedatum minder dan 120 jaar);
privé-archieven

Het centrum beschikt ook over een uitgebreide collectie publicaties, tijdschriften, kaarten, brochures en foto's van militair-historische aard.

Openingsuren

Maandag, dinsdag en woensdag van 08u30 tot 15u30.
Tussen 12u00 en 13u00 kunnen geen archiefstukken worden aangevraagd.

Opgelet: gelieve zoveel mogelijk vooraf een afspraak te maken.

Voor elektronisch contact zie: http://www.mil.be/is/units/index.asp?LAN=nl&ID=1210
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door eaw458 »

Openingsuren zijn nu 0800-1430 maa-woe en er wordt niets meer gescand en per email opgestuurd. Alle stukken kunnen alleen ter plekke worden ingekeken.

Ik zou toch maar blijven opletten in de Franse les - zonder goede kennis van het Frans kan je in onze militaire archieven niet zo heel veel leren ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

U bent zeer vriendelijk bedankt voor de snelle hulp, Paddy! Mijn bericht is al meteen verzonden. Ik houd jullie op de hoogte over het verdere verloop van mijn eindwerk!
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

eaw458 schreef:Openingsuren zijn nu 0800-1430 maa-woe en er wordt niets meer gescand en per email opgestuurd. Alle stukken kunnen alleen ter plekke worden ingekeken.

Ik zou toch maar blijven opletten in de Franse les - zonder goede kennis van het Frans kan je in onze militaire archieven niet zo heel veel leren ;)

Walter
Bedankt voor die informatie. En van dat Frans besef ik zeer goed hoor. ;) Ik zet me al een jaar extra in voor deze belangrijke taal, zeker belangrijk als ik volgend jaar communicatiewetenschappen wil studeren!

Ook met het verzets-dossier van De Croocq had ik het vrij moeilijk. Een goeie 20 pagina's, die in het Frans ingevuld zijn, bestuderen was voor mij geen makkie, maar het komt wel goed hoor! ;)
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door eaw458 »

Mathieu_21 schreef:
eaw458 schreef:Openingsuren zijn nu 0800-1430 maa-woe en er wordt niets meer gescand en per email opgestuurd. Alle stukken kunnen alleen ter plekke worden ingekeken.

Ik zou toch maar blijven opletten in de Franse les - zonder goede kennis van het Frans kan je in onze militaire archieven niet zo heel veel leren ;)

Walter
Bedankt voor die informatie. En van dat Frans besef ik zeer goed hoor. ;) Ik zet me al een jaar extra in voor deze belangrijke taal, zeker belangrijk als ik volgend jaar communicatiewetenschappen wil studeren!

Ook met het verzets-dossier van De Croocq had ik het vrij moeilijk. Een goeie 20 pagina's, die in het Frans ingevuld zijn, bestuderen was voor mij geen makkie, maar het komt wel goed hoor! ;)
Veel plezier ermee. Voor verder info ivm jargon en afkortingen die je eventueel in het dossier terugvindt, kan je hier wel terecht..

Bij welke eenheid diende je officier in mei 40?

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

Dat zou handig zijn, want ik ben nog een leek in deze termen. Gelukkig doe ik beroep op genoeg personen die hiermee vertrouwd zijn!
Hij diende het 2de peloton van de 1e compagnie van het 1e regiment artillerie. Ook over zijn uitrusting wil ik wel wat schrijven, maar daar heb ik nog geen tijd voor kunnen maken. Daarvoor heb ik wel al een aantal interessante websites gevonden.
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

Weet jij ook als ik het verloop van zijn eenheid tijdens de achttiendaagse kan opvragen?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Paddy »

Mathieu_21 schreef:Weet jij ook als ik het verloop van zijn eenheid tijdens de achttiendaagse kan opvragen?
[link2]Op de website van EAW aka Walter,http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Bram1940 »

Mathieu_21 schreef:Dat zou handig zijn, want ik ben nog een leek in deze termen. Gelukkig doe ik beroep op genoeg personen die hiermee vertrouwd zijn!
Hij diende het 2de peloton van de 1e compagnie van het 1e regiment artillerie. Ook over zijn uitrusting wil ik wel wat schrijven, maar daar heb ik nog geen tijd voor kunnen maken. Daarvoor heb ik wel al een aantal interessante websites gevonden.
Aha, een artillerie-officier. De geschiedenis van het 1A in mei 1940 is helemaal beschreven door Gelard. Je kan best even zoeken naar het boek Gelard, J., Le premier régiment d'artillerie pendant la campagne des 18 jours, 1985, Louvain-la-Neuve

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door eaw458 »

Mathieu_21 schreef:Hij diende het 2de peloton van de 1e compagnie van het 1e regiment artillerie. Ook over zijn uitrusting wil ik wel wat schrijven, maar daar heb ik nog geen tijd voor kunnen maken. Daarvoor heb ik wel al een aantal interessante websites gevonden.
Heb deze man net teruggevonden - hij was sectiechef bij de tweede batterij van de 1ste groep van het 1ste Regiment Artillerie. Van 10 tot 14 mei was hij batterijcomd a.i.

Je verwart peloton allicht met batterij en compagnie met groep.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Bram1940 »

Beste Mathieu,

Kort geschetst zag een regiment artillerie er als volgt uit. Een regiment bestond uit meerdere groepen. Iedere groep had een of meerdere batterijen. Een batterij bestond dan uit een of twee secties die op hun beurt uit meerdere echelons opgebouwd waren. Een sectiechef van het 1A had de bemanning voor twee kanonnen onder zich.

Mvg,
Bram
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

Vestingjager schreef:Interessant, zat dus bij de 14e ID te Lummen.... Indien je zijn verhaal hebt van de eerste dagen van de veldtocht, zijn ik en de heemkring van Lummen meer dan geïnteresseerd! :D
Hoe bedoel je dat hij bij de 14e ID zat?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door eaw458 »

Zo is dat.

De 1ste groep van het 1ste Regiment Artillerie was op 10 mei afgedeeld bij de 14de infanteriedivisie. Dat was een tijdelijke aanhechting om het kleine eigen artillerieregiment van deze divisie aan te dikken met de bijkomende twaalf kanonnen van de eerste groep van het 1A. Het 1A regiment behoorde immers normaliter tot de 1ste infanteriedivisie en had zijn overige drie groepen zoals voorzien bij deze laatste formatie.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Mathieu_21
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2012 01:24

Re: Militair dossier luitenant De Croocq

Bericht door Mathieu_21 »

Ik ben dat militair dossier trouwens een tweetal weken geleden gaan inkijken! Bedankt iedereen om me daarvoor te helpen.
Dat was echt wel een serieus dossier. Het bevatte heel veel mapjes, losse bladeren, ziektebriefjes, formele brieven, persoonlijke brieven, etc. etc. Ik heb zeker meer dan 400 foto's gemaakt van al die pagina's. Daarin heb ik trouwens nog heel wat ontdekt over hem. Zo zou hij tijdens zijn verblijf in de Oflag van Buchenwald gesympathiseerd hebben met de 'De Winde-kring' om vroegtijdig buiten te geraken. Zo heeft hij nadien nog een serieus proces gehad (dit werd beschouwd als een vorm van collaboratie), waarbij hij o.a. naar het Hof van Beroep stapte. Gelukkig heeft hij dit proces gewonnen, en terecht! Hij heeft de statuten van deze Vlaamse organisatie nooit ondertekend en had de leiding in '43 en '44 over het Geheim Leger district Oudenaarde. Bovendien sukkelde hij met zware maagproblemen in Buchenwald (waar hij eind de jaren '80 ook aan overleden is).

Bedankt voor deze informatie Walter. Mijn beeld over zijn bewegingen tijdens te Achtiendaagse Veldtocht worden steeds completer!
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”