Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Alles wat kan helpen om dit forum nog beter te maken.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie

Een forum openen over "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Lijkt mij een prima idee, JA dus
22
67%
Is niet nodig, NEE dus
4
12%
Doe maar...
7
21%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Paddy »

Wat denken jullie er van om een forum te openen over "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch", daar vallen onder andere onder: politie, brandweer, civiele bescherming etc.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door tsjokke »

Paddy schreef:Wat denken jullie er van om een forum te openen over "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch", daar vallen onder andere onder: politie, brandweer, civiele bescherming etc.
Dat vind ik geen onzinnig idee.Temeer daar de vormgeving van de uniformen van dergelijke diensten vaak afgeleid lijkt te zijn van gangbare militaire tenuen.(Voornamelijk in de tijd voor de tweede wereldoorlog)
Het kan interessant zijn om dergelijke uniformen te vergelijken met de originelen.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door eaw458 »

Goed idee om posts ivm identificaties die niet-militair blijken naar over te hevelen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Paddy »

Ik zou opteren voor één gemengd subforum waarin zowel een stukje geschiedenis als militaria zijn plaats heeft.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Yente »

Mijn voorkeur is inderdaad een subgroep op dit forum. Zo moet er niet regelmatig tussen twee fora gesprongen worden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Paddy »

Het is misschien interessant dat de stemmen in de poll een beetje uitleg krijgen, vooral de nee-stemmen. Dit laat ons toe om het Forum voor iedereen interessant te maken en ook om het bezoek er van aangenaam te houden.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door nickdracu »

Voor mij een goed idee,
maar hoeft daarvoor nog niet een apart forum zijn.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Paddy »

nickdracu schreef:Voor mij een goed idee,
maar hoeft daarvoor nog niet een apart forum zijn.
Een onderdeel van ons Forum natuurlijk ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Stef »

lijkt me wel handig ;)
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door piot1940 »

Uiteraard ja. Rode Kruis, Passieve Luchtverdediging ed... waren allen tijdens het interbellum en de oorlog eerder "militair" gekleed, uitgerust en gestructureerd.
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Echobravo »

Onbekend is onbemind :)

Best boeiend om uniformen en werking van bvb de brandweer te ontdekken.

Zijn er al kandidaten die een inkijk toestaan in hun verzamelingen ?
En alzo het vuur overdragen :D

Mvg



Eric
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door farthingbowl »

ik ben voor, kom af en toe zaken tegen dat ik denk...tja...leuk...maar waar is het eigenlijk van !
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door tsjokke »

Niet helemaal to the point,maar ik kan het niet laten.Vergeef mij! :mrgreen:
In de in nevelen verhulde oudheid,ik bedoel mijn jeugdjaren, droegen ook de personeelsleden van staatsdiensten die instonden voor nutsvoorzieningen een gezaguitstralende tenue of minstens een pet met insigne.
Ik herinner me de mensen van de electriciteitsvoorziening,het post en telegraafpersoneel.En er waren nog vele anderen zoals de veldwachters in de kleinere gemeenten,gemeenlijk "de boy" genoemd met van gemeente tot gemeente een verschillend uniform.Buschauffeurs,trampersoneel,zelfs de opzichters in de dierentuin..........het houdt niet op!De straten waren vol met geuniformeerden.En wie geen officieel tenue had kon nog altijd bij de schutterij of de fanfare gaan.Die hadden ook uniformen.
En als iemand met een officiële pet sprak van:Vooruit! Achteruit! dan werd er niet getwijfeld aan de strekking van het bevel of er over gegniffeld maar eerbiedig en vlot gehoor aan gegeven met een beweging in de juiste richting.. :P

Interessanter voor ons is denkelijk de periode voor de tweede wereldoorlog.Als je bijvoorbeeld het postuniform uit de twintiger,dertiger jaren en waarschijnlijk ook al daarvoor beziet zie je gelijkenissen met contemporaine legeruniformen.Vooral geaccentueerd door dat typische ronde petje.
In die tijden werd nog streng toegezien op het dragen van een correcte tenue.
Rondbanjeren zonder hoofddeksel was absoluut "not done"
En ook in burgerkledij werd om deftig voor den dag te komen een hoofddeksel gedragen.
Mijn grootmoeder zag haar toekomstige echtgenoot-een postman- pas vlak voor de huwelijksplechtigheid voor het eerst zonder hoofddeksel,wat haar de volgende verbaasde uitroep ontlokte :
Mè Mathieu,dich bès al hiel kaal!
Tja, tegenwoordig hebben ze toch al ietsje meer gezien van de toekomstige partner vooraleer ze gemeentehuis en kerk binnenstappen.
Gebruikersavatar
philippe
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:57

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door philippe »

Hallo beste mensen,

Bij deze kom ik uit de kast ;) als zijnde een neen-stemmer.
Een afdeling maken voor niet-militaire uniformen valt volgens mij uit de toon als de titel van het forum "ABL-History" blijkt te zijn, anderzijds kun je natuurlijk ook zeggen "what's in a name" en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat bepaalde politiekorpsen op bepaalde tijdstippen in de geschiedenis ook vrij mooie en interessante uniformen bezaten, maar waar trek je dan de lijn! En daarin volg ik ook het standpunt van Erwin: gaan we dan enkel over politie en brandweer spreken of komen de mannen van de gas ook aan bod? Weereens dezelfde opmerking, waar bepaal je de grens, en wie bepaalt die grens? En uiteindelijk de de hamvraag: in hoeverre heeft het uniform van de "dienst RTT" te maken met het ABL?

Dit gezegd zijnde, leg ik mij uiteraard neer bij het besluit van de moderators :D

Groetjes,
Philippe
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door Sgt. Veldeman »

En vergeet niet dat de pompiers (in Lokeren toch) tot in de jaren seventies gewapend waren. Lokeren was namelijk het laatste brandweerkorps dat ontwapend werd. Ik zou het wel zien zitten zo'n subforum te zien verschijnen, nl. omdat mijn vader bij de brandweer zat, bij het korps van Lokeren,

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
36 linie
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:07

Re: Subforum "niet-militaire uniformen maar wel Belgisch"

Bericht door 36 linie »

Bij de spoorwegen was men ook bij de spoorwegtroepen
Naar het schijnt waren de kentekens die ze hadden gelijkgesteld met militaire rangen
Maar daar heb ik geen duidelijkheid over
Plaats reactie

Terug naar “Mijn idee!!! - Mon idée!!!”