Diefstal!!! Belanrijk

Alles wat kan helpen om dit forum nog beter te maken.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste collega verzamelaars

Op de nacht van 24 – 25 juli 2018 is er ingebroken geweest bij mijn schoonvader. Hij was een fervent verzamelaar van medailles. Het betrof hoofdzakelijk Belgische medailles WO1 en WO2. Zijn collectie was nagenoeg compleet, met een paar zeldzame stukken. Daarom stuur ik dit berichtje in dit forum. Het ging onder meer om:

- Kruis van den Ijzer met Vlaams lint en fourrage van het oorlogskruis en de Leopoldsorde
- 3 steden medailles met barretje van Ieper, Diksmuide en Nieuwpoort
- Bonenmedaille eerste klasse. (Italiaanse versie)
- Alle maritieme medailles WO1
- Een zeer grote collectie van de medailles van de Veldtocht met alle mogelijke attributen. (ankers, gewondenkruisje, ster, alle mogelijke combinaties had hij)
- Elisabethmedaille met en zonder kruisje in originele doosjes)
- Kruis van den Ijzer met nationaal lint
- Herinneringsmedaille van de Afrikaanse Veldtocht
- Borstster Leopoldsorde
- Medaille van de wederopbouw
- Koning Albert medaille met rode lint en driekleur in het midden
- Koning Albert medaille met rode lint en driekleur links en rechts
- Tolstoi medaille

Er was ook een zeer grote verzameling van miniatuur medailles WO1. De verzamelaars hiervan zijn eerder beperkt, dus dit kan ook een aanwijzing zijn als dit wordt aangeboden.

Dit zijn een paar medailles uit zijn grote collectie. De verzamelaars onder ons weten dat sommige van deze zeldzaam zijn en zeker als deze in groep worden aangeboden.

Deze medailles zaten allemaal in een plastic zakje met een papiertje met de uitleg van de medaille. Sommige medailles zaten ook in hun origineel doosje.

Indien jullie dit wordt aangeboden, of jullie weet hebben of deze te koop worden aangeboden, dan zou ik het appreciëren dat jullie een berichtje achter laten. Hij is zijn volledige hobby en passie ontvreemd!

David
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door one_O_five »

Iets voor de leden die regelmatig EBay afschuimen en de materie kennen.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door jef »

Dag David,
Ik ken je schoonvader vrij goed en het spijt me dat te horen. Jammer dat de Belgische medailles niet op naam zijn zoals Britse stukken. Het zal moeilijk zijn om de medailles op te sporen. Ik hoop toch op een "happy end"
sterkte,
Jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door canadian2nd »

Je hebt dit toch wel zeker aangegeven bij de politie David ?
Als er foto's bestaan van de medailles mag ik hopen dat ooit de dader(s) gevat worden.
Al eens nagedacht wie van deze verzameling wist ? Kennissen ? Vrienden ? ...
Indien enkel de medailles gestolen werden, lijkt het mij verdacht dat dit niet zou gekend zijn geweest door de dader(s) ...
We houden alvast een oogje in het zeil en ... wie weet ?

Veel moed

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door guerramundial1 »

Dat is heel spijtig om te horen! Ik zal zeker ook uitkijken op verschillende verkoopsites. Zal speciaal opletten voor de miniaturen, dat die toch meer mijn verzamelgebied zijn.

Zijn er foto's beschikbbaar?

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste collega leden

Bedankt voor de steun. Ja er zijn foto's van de medailles, maar niet van alle medailles. Het is enorm spijtig voor mijn schoonvader want hij was enorm trots op zijn verzameling. Ik hoop dat de dieven ooit gevat worden, maar neemt de enorme emotionele leed niet weg.

Ikzelf schuil nu ook de websites dagelijks af om de te kijken of de medailles er worden op aangeboden! Ik hoop en ik denk dat de medaillewereld WO1 medailles van het Belgische leger klein genoeg is opdat de dieven op een dag worden ontmaskerd!

Bedankt voor de steun!!

David
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Diefstal!!! Belanrijk

Bericht door love4history »

Vreselijk dit te horen. Ik hou het in het achterhoofd en mocht ik iets verdachts spotten laat ik zeker iets weten!
Plaats reactie

Terug naar “Mijn idee!!! - Mon idée!!!”